Δευτέρα, 10 Ιουνίου 2013

Σήμερα η ψήφιση του νομοσχεδίου για τους δανειολήπτες που περιέχει και τροποιήσεις στο Ν. 3869/2010

Στην Ολομέλεια της Βουλής συζητείται και ψηφίζεται σήμερα το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης «Πρόγραμμα Διευκόλυνσης για Ενήμερους Δανειολήπτες και τροποποιήσεις στο Ν. 3869/2010».Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος το ακανθώδες ζήτημα της άρσης των πλειστηριασμών. Κατά τη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε «ανοιχτός» σε κάποιες βελτιωτικές τροποποιήσεις, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια.Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος αναμένεται να βρεθεί και σήμερα το ακανθώδες ζήτημα της άρσης των πλειστηριασμών, με δεδομένο ότι όλα τα κόμματα έχουν ζητήσει από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να ξεκαθαρίσει το θέμα


Πηγή : ethemis.gr

Κυριακή, 9 Ιουνίου 2013

Συζητήθηκε η αγωγή του Δημοσίου κατά της Μονής Βατοπεδίου ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης

Συζητήθηκε, ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, η αγωγή του ελληνικού Δημοσίου, κατά της Μονής Βατοπεδίου του Αγίου Όρους, για την ανταλλαγή της λίμνης Βιστονίδας με ακίνητα, σε περιοχές της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς, που ανέπτυξε το ελληνικό Δημόσιο και η προτεινόμενη μάρτυράς του (σ.σ. Ελληνίδα καθηγήτρια του Αμερικανικού Πανεπιστημίου στην 'Αγκυρα), η λίμνη Βιστωνίδα ποτέ δεν ανήκε στο μοναστήρι και τα χρυσόβουλα με το οποία παρουσίαζε η Μονή την ιδιοκτησία είναι άκυρα. Ως εκ τούτου, όπως κατέθεσε, θα πρέπει να επιστραφούν στο κράτος τα οικόπεδα, με τα οποία έγινε η ανταλλαγή. Από την πλευρά του μοναστηριού, άλλος καθηγητής πανεπιστημίου, κατέθεσε ότι από τα ιστορικά στοιχεία προκύπτει η γνησιότητα των χρυσόβουλων.
Η Εκκλησία της Ελλάδος, που είχε προετοιμαστεί να καταθέσει πρόσθετη παρέμβαση υπέρ του Βατοπεδίου, τελικά -δια του συνηγόρου της- δήλωσε ότι παραιτείται από το δικαίωμα αυτό.

Πηγή: kathimerini.gr

Σάββατο, 8 Ιουνίου 2013

Επίκειται κατάσχεση τραπεζικών καταθέσεων με νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών


Τέλος στις καθυστερήσεις και στα εμπόδια που υπάρχουν σήμερα στην άρση του τραπεζικού απορρήτου βάζει πλέον το υπουργείο Οικονομικών με νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές της εβδομάδας. Λογαριασμοί φορολογουμένων που ελέγχονται για φοροδιαφυγή και ξέπλυμα μαύρου χρήματος θα ανοίγουν με διαδικασίες εξπρές, ενώ οι κατασχέσεις των τραπεζικών τους καταθέσεων θα γίνονται ηλεκτρονικά καθώς οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες θα διασυνδεθούν με τις τράπεζες.
Το νομοσχέδιο για τη Λογιστική Τυποποίηση και τον Έλεγχο ορίζει ότι οι τράπεζες θα είναι υποχρεωμένες να απαντούν αμέσως, εντός 24 ωρών, στα αιτήματα που θα υποβάλλουν ηλεκτρονικά οι ελεγκτές για το άνοιγμα και τον έλεγχο τραπεζικών λογαριασμών των ελεγχόμενων φορολογούμενων. Με τον τρόπο αυτόν, ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα έχει ταχύτατη πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς των ύποπτων για φοροδιαφυγή, διαφθορά, διακίνηση και ξέπλυμα μαύρου χρήματος καθώς και για παράνομο πλουτισμό.
Το σχέδιο ενεργοποιείται μέχρι το τέλος του μήνα με την λειτουργία του Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών (Central Bank Registry) μέσω του οποίου θα διασυνδεθούν τα πληροφορικά συστήματα του φοροελεγκτικού μηχανισμού με τα πληροφορικά συστήματα των τραπεζών. Όλα τα αιτήματα του ΣΔΟΕ, των εφοριών και των ελεγκτικών υπηρεσιών για τον έλεγχο των τραπεζικών λογαριασμών φορολογουμένων θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά στις τράπεζες.
Μέχρι σήμερα το ΣΔΟΕ έχει ζητήσει το άνοιγμα περισσότερων από 5.000 τραπεζικών λογαριασμών αλλά ούτε οι μισοί δεν έχουν ανοίξει. Στελέχη της υπηρεσίας προσάπτουν στις τράπεζες απροθυμία και ολιγωρία στην ανταπόκριση των αιτημάτων και όπως λένε για να ανοίξουν οι τραπεζικοί λογαριασμοί προσώπων που ελέγχονται για φοροδιαφυγή και οικονομικά εγκλήματα μπορεί να απαιτηθεί χρονικό διάστημα 8 μηνών ή ακόμη και ενός έτους.
Σε δεύτερη φάση, η ηλεκτρονική διασύνδεση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών με τις τράπεζες θα επιτρέψει την παρακολούθηση της κίνησης των τραπεζικών λογαριασμών όλων των φορολογουμένων σε πραγματικό χρόνο, ώστε ανά πάσα στιγμή κάθε συναλλαγή σημαντικού ύψους που θεωρείται ύποπτη να ελέγχεται άμεσα. Παράλληλα με την άμεση άρση του τραπεζικού απορρήτου έρχονται και οι ηλεκτρονικές κατασχέσεις. Το υπουργείο Οικονομικών αξιοποιεί τα μέσα που παρέχει η νέα τεχνολογία για την κοινοποίηση κατασχέσεων σε βάρος οφειλετών του Δημοσίου στα χέρια τρίτων και πιστωτικών ιδρυμάτων. Όλες οι εντολές - κατασχετήρια για δέσμευση λογαριασμών ή κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων (καταθέσεων) εις χείρας τρίτων θα διαβιβάζονται ηλεκτρονικά. Με τη διαδικασία αυτή, το υπουργείο Οικονομικών επιχειρεί να περιορίσει στο ελάχιστο τη διαδικασία της κατάσχεσης και κυρίως να διασφαλίσει τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία δεν επιτρέπεται η επιβολή κατάσχεσης επί μισθών, συντάξεων ή ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικώς σε βάρος οφειλετών του Δημοσίου, εφόσον το ποσό αυτών, αφαιρουμένων των υποχρεωτικών εισφορών, είναι μέχρι 1.000 ευρώ μηνιαίως.

Πηγή: enikos.gr

Παρασκευή, 7 Ιουνίου 2013

Νομοσχέδιο για τη ρύθμιση δανείων και δανειοληπτών - προαιρετική η προσφυγή στη διαμεσολάβηση και η παράσταση μετά δικηγόρου

Κατατέθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης, μετά από συμφωνία με το υπουργείο Δικαιοσύνης, η τροποποίηση του νομοσχεδίου για τη ρύθμιση δανείων και τη διευκόλυνση των δανειοληπτών, με την οποία εισάγεται μεν ο θεσμός της διαμεσολάβησης αλλά με προαιρετικό χαρακτήρα. Σύμφωνα με την κατατεθείσα διάταξη, τα μέρη δύνανται, πριν την υποβολή της αίτησης για ένταξη στο πρόγραμμα διευκόλυνσης, να προσφύγουν στο Διαμεσολαβητή, χωρίς μάλιστα να είναι υποχρεωτική η παράσταση πληρεξούσιου δικηγόρου. Σε περίπτωση που η διαδικασία της διαμεσολάβησης αποτύχει, ο οφειλέτης θα μπορεί να καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο πρόγραμμα διευκολύνσεων ενώπιον του αρμόδιου Ειρηνοδικείου (μαζί με αντίγραφο του πρακτικού αποτυχίας της διαμεσολάβησης), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο προωθούμενο νομοσχέδιο.
Υπενθυμίζεται ότι ο θεσμός της διαμεσολάβησης ήταν πρόταση του υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Α.Ρουπακιώτη και αποτέλεσε σημείο αντιπαράθεσης με το υπουργείο Ανάπτυξης λόγω της πρόθεσης του υπουργείου Δικαιοσύνης να έχει η παράσταση του δανειολήπτη μετά δικηγόρου υποχρεωτικό χαρακτήρα. Να σημειωθεί τέλος ότι κατά την δεύτερη ανάγνωση  του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Θ.Σκορδάς γνωστοποίησε επιπλέον ότι στις ευνοϊκές ρυθμίσεις περί ενήμερων δανείων θα μπορούν να υπαχθούν και δανειολήπτες με καθυστέρηση στην καταβολή των δόσεών τους, αρκεί να μην έχει γίνει καταγγελία της σύμβασης.

Πηγή : lawnet.gr

 

Δευτέρα, 27 Μαΐου 2013

Νέο νομοσχέδιο για την επικαιροποίηση του Ν. 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά προανείγγειλε το Υπουργείο Ανάπτυξης


 

Αλλαγές στη νομοθεσία περί δικαστικής ρύθμισης χρεών με επικαιροποίηση του ν.3869/2010 («νόμος Κατσέλη») αναμένονται στα πλαίσια της προώθησης του νέου νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Οι νέες ρυθμίσεις θα κινούνται στην κατεύθυνση της αποτελεσματικότερης και ταχύτερης επίλυσης των διαφορών που προκύπτουν στα λεγόμενα «κόκκινα δάνεια» και της αποσυμφόρησης των δικαστηρίων από τις μακροχρονίως εκκρεμείς υποθέσεις.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι τα τέλη Ιουνίου, ενισχύεται ο θεσμός της διαμεσολάβησης με στόχο την ταχύτερη εξωδικαστική ρύθμιση των οφειλών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και συγκεκριμένα προβλέπεται σχετική δυνατότητα ακόμα και με συμφωνία της απόλυτης πλειοψηφίας των πιστωτών (50% + 1, σε αντίθεση με την πλήρη ομοφωνία 100% που απαιτούνταν μέχρι σήμερα) Ωστόσο, διαφωνία έχει ανακύψει ανάμεσα στα υπουργεία Ανάπτυξης και Δικαιοσύνης, όσον αφορά τον ως άνω θεσμό, σχετικά με την αμοιβή του ανεξάρτητου διαμεσολαβητή καθώς επίσης και με το ζήτημα παράστασης συνηγόρου για το δανειολήπτη.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Δικαιοσύνης η αμοιβή του ανεξάρτητου διαμεσολαβητή για δάνεια έως 20.000 ευρώ θα προσδιορίζεται στα 200 ευρώ, ενώ για δάνεια πάνω από 20.000 ευρώ η αμοιβή θα είναι 200 ευρώ, στα οποία όμως θα προστίθεται και ένα 0,03% επί του κεφαλαίου. Παράλληλα συστήνεται υποχρεωτική παράσταση συνηγόρου για το δανειολήπτη λόγω της τεκμαιρόμενης ανίσχυρης θέσης του τελευταίου σε σύγκριση με τους δανειστές του (τράπεζες), κάτι που σύμφωνα με πληροφορίες δεν κρίνεται απαραίτητο απ’ την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης, το οποίο επίσης θεωρεί την προτεινόμενη αμοιβή του διαμεσολαβητή αρκετά υψηλή.

Πηγή : lawnet.gr

Σάββατο, 25 Μαΐου 2013

ΑΕΔ 25/2012 - Το θεσπιζόμενο ύψος 6% του επιτοκίου για τις οφειλές του Ελληνικού Δημοσίου δεν αντίκειται στα αρθρ. 4§§1,5, 17, 20§1 και 25§1 του Συντάγματος


Με την υπ’ αριθμ. 2812/2011 απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου παραπέμφθηκε στο ΑΕΔ  αμφισβήτηση ως προς την ουσιαστική συνταγματικότητα της ρυθμίσεως του άρθρου 21 του Κώδικα των νόμων περί δικών του Δημοσίου (κ.δ. της 26.6/10.7.1944), η οποία ανέκυψε με την έκδοση αντίθετων αποφάσεων της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ)  και του Αρείου Πάγου (ΑΠ).
Ειδικότερα, το ΕΣ με την 2812/2011 απόφαση της Ολομέλειάς του, έκρινε ότι η διάταξη του προμνημονευμένου άρθρου, σχετικά με το θεσπιζόμενο ύψος 6% του επιτοκίου για τις οφειλές του Δημοσίου, αντίκειται στα άρθρα 4§1, 20 §1 και 25§1 του Συντάγματος και ως εκ τούτου ισχύει και για τις οφειλές του Δημοσίου το εκάστοτε ισχύον , υψηλότερο του 6% , επιτόκιο υπερημερίας , όπως αυτό ορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 293 ΑΚ και το άρθρο 15§5 του Ν. 876/1979, με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου. Αντίθετα ο Άρειος Πάγος με τις υπ’ αριθμ. 1127/2010 και 1128/2010 αποφάσεις του , είχε κρίνει ότι η προαναφερόμενη διάταξη δεν προσκρούει στα ανωτέρω άρθρα.
Τελικώς το ΑΕΔ εξέδωσε την υπ’ αριθμ. 25/2012 απόφαση , με την οποία παγίωσε ουσιαστικά τη νομολογία του ως προς τη συνταγματικότητα των προνομίων του Δημοσίου , κρίνοντας ότι δεν αντίκειται αυτή στις ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις του Συντάγματος . Υπήρξε ωστόσο μειοψηφούσα γνώμη που έκρινε ότι η προλεχθείσα προνομιακή μεταχείριση του Δημοσίου , αντίκειται στα άρθρα 4§§1,5 και 17 του Συντάγματος .
Το ζήτημα αυτό έχει απασχολήσει κατά καιρούς έντονα τα δικαστήρια της χώρας και έχουν εκδοθεί πληθώρα αντιφατικών αποφάσεων , με σημαντικότερη την στάση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που με την μέχρι πρότινος πάγια νομολογία του έκρινε αντισυνταγματική τη διάταξη του άρθρου 21 του Κώδικα των νόμων περί δικών του Δημοσίου. Παρόμοια ήταν και η στάση του ΕΔΔΑ, όπως για παράδειγμα στην υπόθεση Μεϊδάνης και Ζουμπουλίδης κατά Ελλάδος . Το ΣτΕ όμως ήδη με την πρόσφατη υπ’ αριθμ. 1620/2011 απόφασή του ήδη είχε στρέψει τη νομολογία του κρίνοντας ότι για τη διασφάλιση της δημοσιονομικής ισορροπίας του κράτους δεν προκαλείται παραβίαση της συνταγματικής αρχής της ισότητας αλλά και του άρθρου 1 του Πρώτου Προσθέτου πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ από την επίμαχη διαφοροποίηση .  Συνεπώς το ΑΕΔ με την υπ’ αριθμ 25/2012 απόφασή του επικύρωσε ουσιαστικά τη στάση των ελληνικών δικαστηρίων απέναντι στην προνομιακή μεταχείριση του δημοσίου , χρησιμοποιώντας ως αιτιολογία τη σημερινή διανύουσα δημοσιονομική κρίση.